انتخابات يک برنده دارد
نعيم سهيل نعيم سهيل


با نزديک شدن به زمان اعلام شده برای برگزاری انتخابات در افغانستان، آرايش جديد سياسی که به نظر می رسيد تنوع سياسی و رقابت را به همراه داشته باشد، جای خود را به انتخاباتی تشريفاتی خواهد داد و عملا رقبای حامد کرزی ناچارند تا برای بقای سياسی خود دور ميز مذاکره با رييس جمهور بنشينند. رييس جمهوری که بيشتر از آنکه رييس دولت افغانستان باشد، گمارده ی کاخ سفيد می باشد.


کرزی در نشست سران گروه هشت عملا حمايت و پشتيبانی غرب را در گفتگوی رودررو گرفت و غرب در مدل جديد خاورميانه يي بزرگ بر بقای کرزی در پست خود نياز دارد. حامد کرزی بدون رقيب و بدون تلاشی برای تبليغات در شهرهای مختلف افغانستان که امکان برگزاری انتخابات در آن است، خود را برای رياست جمهوری مجدد آماده می کند. انتخابات در افغانستان نيز به شکل کاملا تشريفاتی آن در حالی برگزار خواهد شد که افغانستان به هيچ عنوان شرایط لازم را برای انجام اين مساله يي مهم ندارد.

آخرين آمار ها از تعداد ثبت نام کنندگان در انتخابات حاکيست که آمار ده ميليون نفر غيرواقعي بوده و کانديدان رياست جمهوری نيز براين رقم شک و ترديد شان را ابراز داشته اند. در برخی از بخش های افغانستان مانند دايکندی، پکتيا و نورستان نيز مراکز ثبت نام فعال نشده است.
مهمتر از همه اين که سازمان های بين المللي دفاع از حقوق بشر بر انتخابات واقعي و کاملاً دموکراتيک در کشور ما را به ديده شک نگريسته و نگراني شان را شديداً ابراز داشته اند.
در بخش های ديگری که مراکز ثبت نام داير شده، مشکلات متعددی را می توان يافت که انتخابات سالم را دور از دسترس می کند. می توان مشکلاتی که انتخابات سالم را در افغانستان تهديد می کند، در دسته بندی های مشخصی قرار داد که برطرف کردن اين مشکلات نياز به زمانی طولانی دارد .
بالا بودن آمار بی سوادی در افغانستان ضريب انتخاب صحيح را پايين می آورد.
عدم آشنايی با فورم رای دهی و رای گيری، خود مشکل ديگری است که ناشی از جامعه ای است که دهه ها همراه با خشونت و ديکتاتوری زيسته است.
از سويی تبليغات نامزد های پست رياست جمهوری نيز محدود و يکسويه خواهد بود که وقتی از زاويه ای ديگر نگاه کنيم، صندوق های رای گير ی بجای آنکه مخزن آرای آزاد مردم باشد، تبديل به صندوق های تبليغات برای يک کانديد خواهد شد. در افغانستان سطح و وسعت ارتباطات به شدت پايين است.
ارتباطات زيربنايی در افغانستان نياز به راه اندازی پروژه هايی ست که سال ها طول خواهد کشيد.
اين امر موجب خواهد شد که سطح انتخاب از اندازه های محدود جامعه که سال ها يکی از عوامل خشونت بوده، فراتر نرود.
اندازه های محدودی که جهان مفهوم خود را بيشتر از زندگی عشيره ای، زنده گی همراه با تعصبات نژادی، مذهبی و زبانی نگسترانيده است.
در شکلی که ارتباطات سهم بسيار پايينی را در جامعه دارد به واقع نامزد ها نمی توانند آرای خود را به شکل سالم آن در حوزه ی وسيعتری از جامعه منتشر کنند. برای همين مردم در انتخاب خود به همان فاکتورهای محدود گذشته مراجعه می کنند و باز ملاک هايشان برای انتخاب پا را از پيش فراتر نمی گذارد.
به نظر می رسد در نبود رسانه های آزاد افغانی که در سطح کل افغانستان فعال باشد، باز رسانه های جهت دار بين المللی در انتخابات افغانستان عرض اندام خواهد کرد و در سمت دادن به فضای روانی انتخابات، همچون مقاطع حساس ديگر اين کشور ايفای نقش می کند
. متاسفانه نبود رسانه های آزاد افغانی، مجال مناسبی را برای بی. بی. سی يا صدای آمريکا مهيا می کند. رسانه هايی که عملا سال ها با سمت دادن فضاهای روانی شنونده گانشان، اهداف و نيات صاحبانشان را در افغانستان و کشور های ديگر دنبال کرده اند. چه کسی می تواند ادعا کند که بی. بی. سی نقش عمده ای را برای استقرار رژيم طالبان در افغانستان نداشت؟ اين باز می گردد به بی سوادی بخش وسيعی از جامعه و نداشتن رسانه های گسترده و حرفه ای.
بی. بی. سی از طريق امواج راديويی مانند پشتيبانان خبری طالبان در استقرار اين رژيم کمک شايانی کرد.
پيش از آنکه پايتخت بدست طالبان سقوط کند، بی. بی. سی گزارش سقوط کابل را منتشر می کرد و ما هم که شنيدن اين راديو يکی از عاداتمان شده؛ چه راديوی دو موج داشته باشيم و چه راديويی با امواج بيشتر. در هر حال اين راديوی دو موج است و ما که هر جا باشيم؛ چه يکی از کوچی ها باشيم، چه در دل کوهستان، چه در کابل يا هر جای ديگر.
بی. بی. سی براحتی از اين کمبودهای بزرگی که داريم استفاده می کند، طالبان به ياری بی. بی. سی به پايتخت می آيد وحال هم همين راديو نقش عمده ای را در انتخابات افغانستان ايفا کرده و مي کند. از سوی ديگر هنوز متاسفانه جنگ و خشونت در افغانستان مشاهده می شود. کشته شدن هر فردی حادثه ای دردناک تلقی می شود و باز متاسفانه زندگی در افغانستان چقدر ارزان است. خشونت در کنار عوامل ديگر دست بدست هم می دهد و امکان برگزاری انتخابات عادلانه را می ستاند.

در شرايط اکنونی که داريم عدم برگزاری انتخابات نيز امکان بازگرداندن خشونت را در شکل گسترده تر فراهم می آورد. طغيان فرماندهان محلی و نيروگرفتن گروه های خشونت طلب عواملی است که ناچار می کند، متاسفانه افغانستان تن به انتخابات تشريفاتی بدهد.


September 29th, 2004


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات